Седан

Автомобілі з таким типом кузова найбільш складні для установки сабвуфера. Якщо просто "кинути" сабвуфер в багажник або встановити в бічну стінку, то за рахунок акустичного екранування в салон доходитимуть тільки найнижчі частоти, і то більше із-за вібрацій самого кузова. Тому для того, щоб бас був в салоні, доводиться йти на певні хитрощі і поступки. Проаналізуємо декілька оптимальних варіантів розміщення сабвуфера.

Задня полиця

Вважається найвдалішим місцем установки НЧ-головки в автомобілях з даним типом кузова. У даній модифікації можна використовувати всі варіанти акустичного оформлення.

1. Нескінченний акустичний екран

Найпростіший спосіб установки НЧ-головки, але має ряд особливостей.

По-перше, для даного акустичного оформлення підійдуть тільки спеціально розроблені НЧ-головки. (Зазвичай виробник динаміків указує тип акустичного оформлення, що рекомендується, обертайте на цю увагу.)

По-друге, потрібно буде повністю ізолювати багажник від салону. Іншими словами, герметично закрити всі щілини. Причому для деяких марок автомобілів виконання такої операції може опинитися складніше, ніж установка корпусного динаміка. Істотній модернізації повинна піддатися і сама задня полиця. Бажано зробити її з товстої (18-20 мм) MDF-плити (підійде також ДСП або фанера), щоб динамік не трясло на великій гучності. Іноді для цих цілей використовують дві панелі меншої товщини, склеєні і додатково стягнуті між собою гвинтами. Збільшення товщини задньої полиці дозволяє не тільки створити жорсткішу настановну поверхню, але і частково "витягнути" динамік з об'єму багажника, а значить, зменшити технологічні отвори в задній полиці.

По-третє, НЧ-головки, призначені для роботи в нескінченному акустичному екрані, вельми критичні до відтворення діапазону нижче за власну резонансну частоту. Оскільки лінійний хід дифузора в цьому діапазоні доходить до критичної відмітки, то щоб уникнути виходу динаміка з ладу обов'язкова наявність фільтру інфранизьких частот третього або четвертого порядку. Набудувати його слід на частоту 25-30 Гц.

Ще одна обставина, яку ви повинні враховувати, встановлюючи free-air-сабвуфер, — характер баса залежатиме від ступеня заповнення багажника.

2. Закритий корпус

На відміну від free-air-установки, в цьому варіанті сабвуфер поміщається в якийсь замкнутий об'єм, який може складати 15-30 л. Завдяки цьому знімаються жорсткі вимоги до ізоляції багажного відділення, а за рахунок природного спаду АЧХ гучномовця не обов'язковою стає і наявність ФІНЧ. До недоліків слід віднести необхідність глибокої модернізації задньої полиці (доведеться випиляти нішу для установки ящика) і, як наслідок для всіх корпусних динаміків, втрату корисного об'єму багажного відділення.

3. Корпус з фазоінвертором

Як було сказано в теоретичній частині, використання корпусу з фазоінвертором дозволяє отримати приріст звукового тиску приблизно на 3 дБ, при цьому порт (порти) фазоінвертора бажано розташовувати якомога ближче до НЧ-головці. Монтаж даного варіанту акустичного оформлення мало чим відрізняється від установки корпусу закритого типу, буде потрібно тільки значно модернізувати задню полицю, оскільки необхідний об'єм корпусу, як правило, виходить більше, ніж для оформлення закритого типу, і залежно від використовуваної НЧ-головки складає від 20 до 40 л.

4. Корпус смугового типу

Як показує досвід установки, при грамотному розрахунку конструкції даний тип корпусу можна вважати оптимальним для автомобілів з кузовом типу седан. Серед основних переваг слід виділити максимальний приріст звукового тиску (до 6 дБ), НЧ-головка виходить повністю закритою і тому захищеною від зовнішніх пошкоджень, порт фазоінвертора виведений в задню полицю і за рахунок невеликих габаритів практично не порушує її цілісності. Ще одна перевага — знижуються вимоги не тільки до якості ізоляції простору салону і багажника, але і самої задньої полиці. Тобто ті засоби, які ви вкладете в модернізацію салону і багажного відділення для інших видів акустичного оформлення, можуть бути набагато вище за витрати на побудову корпусу смугового типу. Більш того, можна використовувати вже готові конструкції корпусів, висунувши порт фазоінвертора (ФЕ) на величину, необхідну для його виводу в задню полицю. Правда, ця схема працює в тому випадку, якщо на висунутий об'єм порту зменшити об'єм передньої (що грає) камери сабвуфера.

Основні недоліки такої конструкції — великі настановні габарити корпусу і складність його розрахунку.

Підлокітник заднього сидіння

У багатьох сучасних автомобілів в підлокітнику задніх сидінь, що відкидається, передбачено спеціальне вікно, чим і користуються багато інсталяторів. Все, що сказане для установки сабвуфера в задню полицю, справедливо і для цього типу монтажу, тільки з деякими уточненнями.

Слід звертати увагу на те, щоб розміри отвору були достатньо великими і не сильно затінювали дифузор НЧ-динаміка. Інакше хорошого баса не отримаєте.

Якщо розміри отвору недостатні для установки ФЕ, то не слід виводити його додатково, наприклад, в задню полицю. Краще подумати над тим, щоб змінити його форму, наприклад, виконати розрахунок не для круглого, а для щілинного фазоінвертора.

Тим, хто любить слухати музику по голосніше, є сенс взагалі встановити за задніми сидіннями жорстку стінку, в яку, — дифузором до салону — врізаються відразу два великі динаміки. Гучний звук гарантований — можливо, навіть доведеться підсилити замки багажника.

Хетчбек

Власникам автомобілів з таким типом кузова отримати хороший бас взагалі просто — через те, що між багажником і салоном мінімум перешкод. Для НЧ-головки можна використовувати будь-який вид акустичного оформлення, окрім, звичайно, free air. Проте і тут є маленькі хитрощі.

Слід пам'ятати, що якщо на шляху у звуку від НЧ-гучномовця є якась жорстка перешкода, то це, як правило, дозволяє отримати додаткове збільшення рівня гучності. Наприклад, встановивши найпростіший сабвуфер в корпусі трапецієвидної форми за задніми сидіннями і направивши його дифузором на заднє скло, можна отримати відчутно більше баса. Правда слід розуміти, що ефект безпосередньо залежить від відстані між динаміком і склом.
Бувають випадки, особливо в невеликих автомобілях, коли використовується і великий 12-дюймовий сабвуфер, і підсилювач могутній, а гучного баса немає. Відкриваєш двері — бас з'являється, закриваєш — пропадає. Така ситуація, як правило, говорить про недостатній об'єм корпусу НЧ-головки. Якщо збільшувати об'єм вже нікуди (з'їдається весь корисний об'єм багажника), то необхідно узяти динамік меншого розміру. Причому, як показує практика, сабвуфери з НЧ-головками розміром 10 дюймів в невеликих автомобілях звучать куди мелодичне і точніше за своїх крупніших побратимів.

Кабріолет

У автомобілях з відкритим типом кузова не так вже багато місць, куди можна встановити НЧ-динамік. По досвіду можна сказати, що кращих результатів по звуковому тиску дозволяють добитися оформлення ФК або ПК. Коли об'єми акустичного оформлення обмежені, іноді застосовують ЗК, але в цьому випадку краще використовувати два НЧ-головки, а перед ними на деякій відстані встановити жорстку плиту для збільшення віддачі.